1120 jmen/osudů válečných zajatců na Jesenicku

2. 03. 2015 20:35:00

Když jsem před devíti lety začal s pátráním po osudech válečných zajatců, netušil jsem, že se dostanu až sem. Mým původním přáním bylo dozvědět se jméno ukrajinského válečného zajatce, který zahynul v Řetězárně Česká Ves, kde pracuji už dvacet let. Asi po třech letech se mi to povedlo. Ani potom jsem nepřestal s hledáním, byla to pro mně droga a stale je. Navázal jsem kontakty s pozůstalými z Nového Zélandu, Anglie, Skotska, Francie a Ruska. Mnohdy kruté osudy mladých mužů, kteří už nikdy nespatřili své domovy. V srpnu loňského roku byl v Horní Lipové slavnostně otevřen pravoslavný kostelík a památník válečných zajatců na Jesenicku. V té době jsem byl na čísle 820 nalezených jmen. Dnes i za pomoci dalšího kolegy z "branže", ale i samotných pozůstalých můžu s radostí oznámit již 1120 jmen(osudů). Z toho 674 Sovětů, 380 anglicky mluvících zajatců, 55 Francouzů a 11 Poláků. Byla provedena i rekapitulace pracovních táborů. Dostali jsme se na hrozivé číslo 160 (anglických, ruských, francouzských a polských).

Alec Jay - část svého zajetí prožil v táboře E 173 Setzdorf (dnes Vápenná)

Pokud byste chtěli navštívit památník válečných zajatců z Jesenicka, klikněte pro podrobnosti zde:

Autor: Roman Janas | pondělí 2.3.2015 20:35 | karma článku: 14.97 | přečteno: 650x

Roman Janas

Panychida za válečné zajatce a návštěva válečné expozice v České Vsi

Dlouho očekávaná akce k 72. výročí od konce druhé světové války. Necelá šedesátka účastníků se přišla poklonit padlým válečným zajatcům na lesní hřbitov Borek v Domašově.

14.5.2017 v 9:40 | Karma článku: 8.56 | Přečteno: 154 | Diskuse

Roman Janas

Pietní akt (panychida) za válečné zajatce z Jesenicka a návštěva muzea v České Vsi

Dovoluji si Vás pozvat jménem spolku Kostelík v horách na sobotu 13. května 2017, kdy si budeme na Jesenicku připomínat 72. výročí od konce 2. světové války.

29.4.2017 v 16:45 | Karma článku: 4.89 | Přečteno: 125 | Diskuse

Makejev Ivan - příběh válečného zajatce

Pracovali jsme ponejvíc při stavbě silnic nebo v kamenolomech. Snažili jsme se ze všech sil vydržet, protože jsme poznali, že ten, kdo odpadne při práci vysílením, propadne životem navždy.

18.4.2017 v 18:45 | Karma článku: 24.61 | Přečteno: 657 | Diskuse

John McCormack - příběh válečného zajatce

John však nebyl jediným zastřeleným spojeneckým vojákem v jesenických horách. O tři roky později byli nedaleko Velké Kraše zastřeleni 4 Britové na útěku.

17.4.2017 v 16:10 | Karma článku: 15.78 | Přečteno: 347 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Libuse Palkova

Existují v Evropě hranice?

Vstupem do Schengenu hranice sice zmizely, ale přesto člověk pozná, když přejede z jednoho státu do jiného-a nejen proto, že se změní nápisy. Jednou jsem vezla skupinu Amíků z Německa do Prahy a jejich vedoucí mě pěkně naštvala

20.8.2017 v 22:27 | Karma článku: 13.57 | Přečteno: 399 | Diskuse

Jan Tomášek

Žebrák - hrad a podhradí

Nedávno jsem psal o pražských hradech Václava IV a dnes si dovolím pozvat na malé zastavení na patrně nejoblíbenějším mimopražském hradě tohoto krále - totiž Žebráku. Pozornost bude ovšem zaměřena spíše na jeho podhradí.

20.8.2017 v 21:51 | Karma článku: 6.81 | Přečteno: 165 | Diskuse

Zdeněk Kloboučník

Proč do tý politiky lez?

„No protože je nenažranej,“ vystřelí od boku každý, kdo vidí do Babiše jak do hubený kozy. A když přidáte otázku, proč podpora ANO setrvale atakuje hranici 30 %, no tak to je taky jednoduchý, protože lidi jsou blbí.

20.8.2017 v 17:34 | Karma článku: 25.17 | Přečteno: 688 | Diskuse

Jan Pražák

Též u nás mohou být migranti nebezpeční

Hluboce by se mýlil ten, kdo by se snažil tvrdit, že jsme v našem státě v bezpečí před lidmi, kteří k nám migrují z cizích zemí.

20.8.2017 v 16:45 | Karma článku: 21.49 | Přečteno: 792 | Diskuse

Markéta Vaculová

Jak být v mezilidské komunikaci přímý aneb asertivní komunikace v praxi sociálních služeb

Asertivita je součástí zdravé mezilidské komunikace. Znamená to nebýt v komunikaci pasivní, manipulativní nebo agresivní, ale být přímý a ohleduplný k druhým, se současným zachováním svých práv a svého názoru.

20.8.2017 v 16:08 | Karma článku: 5.53 | Přečteno: 211 | Diskuse

Před jedenácti lety jsem začal s pátráním po osudech válečných zajatců, kteří prošli pracovními komandy na Jesenicku. Více než 130 jich zde zemřelo nebo bylo zastřeleno.

V květnu roku 2016 jsem v muzeu v České Vsi založil válečnou expozici, které se věnuji dodnes.

Muzeum můžete navštívit zde:

Napište mi

Vzkaz autorovi

Zbývá 1000 znaků.

Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.